Zorro - recenze Mirka Humla - Paragliding JEMM
Hlavička

Zorro, stejně jako obdobná křídla s vysokým rozsahem rychlostí s autostabilním profilem již při první prohlídce zaujme poměrně složitou konstrukcí. V tomto případě, vzhledem k požadovanému plošnému zatížení, jsem si záměrně vybral velikost 24 s doporučenou maximální hmotností 120 kg při skutečném zatížení 141 kg. Křídlo má 54 komor, konstrukce náběžné hrany je s mylarovými výztuhami. Ovládání je dvěma dvojicemi řidiček, klasickými, ovládajícími stažení odtokové hrany a dvěma malými řidičkami ovládajícími uši.

Teď již k samotnému létání. Zorro spolehlivě startuje. I na různé režimy zatrimování nemá tendence padat do strany a drží se nad hlavou. Připadá mi, že nejlepší nastavení pro start je při odtrimování na cca 2 cm nad rýgl.

Překvapivě jde na startu silně přitáhnout a dostat do vzduchu při přijatelné rychlosti běhu a potom po povolení řidiček ochotně zrychluje bez prosednutí. Nejeví tendence kamkoliv padat i při nedostatečné rychlosti pohybu pilota za bezvětří. Pořád drží nad hlavou, dokud konečně pilot neběží dostatečně rychle nebo přiměřeně nepřitáhne řidičky. Je to velikost 24 na mých živých 105 kg a překvapivě nemusím utíkat jako o závod. Ale rychlé to za bezvětří přeci jenom je. Starty na Zorru jsou snadné, řekl bych, že mnoha pilotům zjednoduší život a umožní létat i za bezvětří.

V základním nastavení má řízení normální průběh a progresi. Síly v řízení jsou poněkud větší, než bych čekal u tohoto zatížení, ale nijak zvlášť velké.

Chová se zcela předvídavě, je odolný vůči přetažení a snese i významné pilotní chyby a zásahy do řízení. Je sice znát, že se mu to nelíbí, ale nemá tendence ke kolapsu.

V porovnání s obdobným křídlem s klasickým profilem (jako je můj Chronos 23) má větší potřebu výkonu pro horizontální let a také nižší stoupavost se stejným motorem a obdobným plošným zatížením. To je logicky daní za konstrukcí křídla s velkým rozsahem rychlostí, jeho složitým vyvázáním, počtem šňůr a tvarem profilu s větším odporem.

S povolováním trimů křídlo citelně zrychluje. Je to zřetelně cítit již jen pocitem ofukování vzduchem. Zároveň se zvětšují síly v řízení a snižují jeho odezvy.

V cela odtrimovaném režimu je řiditelný klasickými řidičkami, ale řekl bych, že se mu to nelíbí. Nezaznamenal jsem tendenci zkolabovat při běžném rozsahu řízení i při rychlém stažení a uvolnění řidiček. V odtrimovaném režimu je potřeba výkonu již značná a stoupavost na plný výkon je v mém případě pod 1 m/s. Ale je to fofr.

Malé řidičky reagují velmi účinně, až nezvykle citlivě oproti klasickým řidičkám. Provozní rozsah jejich řízení je malý, cca do 10 cm. V odtrimovaném režimu se s nimi křídlo velmi snadno ovládá a stává se zábavným. Při tom je pozitivní, že vždy má uklidňující tendence a po uvolnění řízení se ochotně vrací do přímočarého letu. Bohužel při uchycení PK do hlavních popruhů sedačky, jako v mém případě, jsou v tomto režimu malé řidičky příliš nahoře a jejich ovládání vyžaduje nepřirozenou nataženou polohu rukou, což se po chvíli projeví na jejich únavě a nutnosti si ulevit. Delší let je takto pro mě docela problematický. Možná při jiném, nižším uchycení, je ovládání malých řidiček dostupnější, v mém případě je tak na hranici. Přišlo mi také, že uchycení malých řidiček druky není úplně ono. K jejich utržení je zapotřebí dvou rukou a docela velká síla. To je dáno ještě tou vzdáleností. Magnet by mi připadal asi vhodnější řešení. Po utržení už nejdou přilepit zpátky. Naštěstí za letu nijak neplandají.

Křídlo hezky zrychluje při sešlápnutí speedu. A je opět překvapivě řiditelné malými řidičkami. Při větším sešlápnutí, protože rozsah speedu je velký, však již je problém na malé řidičky dosáhnout. Vzhledem k velkému rozsahu speedu je nezbytná vícestupňová hrazda s poměrně velkým odstupňováním. Pozitivní je, že síly v hrazdě nedosahují extrémních hodnot, takže si mohu představit, že se dá letět ve speedu poměrně dlouhou dobu bez toho, že by hrozila křeč do nohou.

Snahu o zatáčení křídla lze však snadno kompenzovat ve všech režimech. Je to asi do jisté míry dáno i konstrukcí mé krosny. Při dlouhém rovném rychlém letu není problém řízení pustit úplně a reakční moment zcela vyrovnat vysednutím v sedačce nebo, jako v mém případě, stažením kompenzačního popruhu. Ale z delšího letu s puštěným řízením nemám dobrý pocit, přestože je křídlo stabilní.

Změny zatrimování jsou snadno proveditelné v obou smyslech a to dokonce jednou rukou, takže je možné oba trimy utahovat i povolovat symetricky současně oběma rukama.

Při přistání lze kluzák velmi snadno v podrovnání odbrzdit na přijatelnou dosedací rychlost i za bezvětří a to i v režimu mírně odtrimovaném. Je však nezbytné přistávat s podrovnáním, ale bez nebezpečí, že by pilot nestíhal.

Celkově se mi křídlo jeví jako velmi příjemné a blbuvzdorné. Při svých výkonech jsou rozsahy trimů a řízení voleny tak, aby se pilot nedostal do kritických oblastí a to ve všech režimech. V odtrimovaném letu a při letu se speedem je křídlo velmi rychlé, přes to je snadno řiditelné a překvapivě obratné. Vzhledem k jeho konstrukci a k výkonům je potřeba počítat s vyššími výkonovými nároky na pohonnou jednotku a úměrně tomu i s vyšší spotřebou paliva. Docela mě překvapilo, jak rychle mi ubývá benzín v nádrži. To je však shodné pro všechna obdobná křídla a je potřeba s tím počítat.

Zorro je křídlo, které umožňuje dosahovat vysokou cestovní rychlost při rozumném přístupu široké škále pilotů, aniž by od nich vyžadovalo nějaké zvláštní dovednosti. Mám-li srovnávat s křídly jiných výrobců, připadne mi na obdobné úrovni, jako Blaze GT od Macu. Ten je možná subjektivně asi ještě o chlup rychlejší, Zorro je zase ovladatelnější ve všech režimech.

Přestože je Zorro snadno ovladatelné a stabilní, vyžaduje jeho ovládání již nějaké pilotní dovednosti a zkušenosti a nepovažuji ho za zcela vhodné pro začínajícího pilota. Naopak středně pokročilému pilotovi již umožní díky svým vlastnostem snadné a bezpečné starty a ovladatelnost za letu a po získání zkušeností umožní využít celý potenciál rychlostí. Také se domnívám, že může dobře posloužit i zkušeným pilotům, kteří létají jen příležitostně a nemusí se díky němu stydět před ostatními za případné zkažené startyJ

Dík za zapůjčení, hezky jsem si s ním polétal.

Přihlásit

Zadej svojí emailovou adresu a my Tě budeme informovat o Jemm novinkách

Novinky//Aktuality

  • Pozdrav z ostrova věčného jara

    Jsem tady na Madeiře už asi po 18. a pokaždé je počasí malinko jiné a to mě na tom baví úplně nejvíc. Piloti tady můžou improvizovat. Když náhodou počasí nedovolí létat, tak jsou zde i jiné možnosti, jako procházky bujnými lesy po okrajích „levád“, což jsou kanály pro transport vody ze severu ostrova na jih po vrstevnicích. Dají se zde navštívit staré tradiční lisovny sladké šťávy z cukrové třtiny ze které se pak vyrábí další výrobky. Mezi nejznámější patří tradiční Rum. No a v místních barech a restauracích pak z tohoto rumu, čerstvě vymačkaného ovoce a medu míchají tradiční nápoj zvaný „Poncha“. Letos máme opravdu štěstí na počasí a je letově každý den. Fouká nám kolem tlakové výše vítr východních směrů, který s sebou přivane relativně suchý a teplý vzduch. I tato situace znamená možnosti výběru startovišť s možností různých způsobů létání. Můžeme si vybrat z chladnějších variant mezi svahováním na návětrné (východní) straně ostrova pod zamračenou oblohou, dlouhými slety pod oblačností na severní straně ostrova, a nebo ty teplejší varianty jsou létání v trochu ostřejší termice na druhém nejvyšším klifu v Evropě Cabo Girao či točení termiky na jiho-západě ostrova s možností přeletů kolem 15-30km k nejzápadnějšímu majáku a zpět. Na návštěvu „sugar company“, levád či 3D kina kde vás provedou zrozením Madeiry letos pro každodenní létání čas nezbyde, ale však tady nejsme naposledy. Každopádně večerní návštěva tradičního Poncha baru je ideálním místem kde se dá v klidu o aktuálním létání pohovořit... :-) V roce 2018 raději nelétejte vůbec a když tak nízko a v zatáčkách si přibržďujte, to vám přeje Váš průvodce paraglidingovým světem Tomáš Lednik aktuálně z Madeiry :-)...

    • Thumb Thumb Thumb Thumb
  • Po třech dnech jsme zpět

    Nakonec pouze tři dny trvalo obletět naší zemičku. Poslední den byl 450km zápřah, který jsme si užili maximálně :)

  • Jsme na cestě přes Českou republiku

    Jsme na paramotorovém přeletu Českou republikou, máme s sebou paramotorové speciály Zorro, které si na naší trase můžete vyzkoušet. Zájemci volejte přímo Tomášovi na 608662313 a domluvte si čas a místo setkání. Jak jsme daleko na našem přeletu můžete sledovat online na airtribune https://airtribune.com/18632/tracks__140795/live nebo ze záznamu na xcontest https://paramotors.xcontest.org/world/en/pilots/detail:Touchflyer a nebo na naší souhrnné mapě https://drive.google.com/open?id=1pEWOSz_E22STW36ARneny-nBlMo&usp=sharing

    • Thumb Thumb
  • BGD dny v Beskydech

    Od 19.7. do 21.7. půjčujeme BGD padáky k vyzkoušení :), takže pokud vás zajímá, jak se lítá na BGD máte unikátní možnost si padáky vyzkoušet. Naplánujte si podle počasí výlet do Beskyd a můžete si sami udělat názor, jestli ty krásně barevné padáky umí i lítat. K dispozici bude ADAM EN / LTF - A určený pro začátečníky nebo rekreační piloty, Epic EN / LTF - B určený pro mírně pokročilé piloty a první přelety, Base EN / LTF - B výkonný, určený pro zkušenější piloty, Cure EN / LTF - C pro zkušené piloty, přeletáře. Velikosti: Epic XS 50-65 kg Epic S 60-80 kg Epic ML 90-110 kg Epic L 105-125 kg Base S 60-80 kg Base M 75-95 kg Base ML 85-100 kg Base L 100-120 kg Base Lite S 60-80 kg Base Lite M 75-95 kg Base Lite ML 85-105 kg Cure S 60-80 kg Cure M 75-95 kg Cure ML 90-110 kg Cure L 105-125 kg O možnostech výpůjčky se informujte na objednavky@jemm.cz nebo u Lucky na 604 928 675. Pokud chcete zůstat v Beskydech více dní, můžeme vám pomoci i s ubytováním.

  • BGD den na Rané u Loun

    Půjčujeme BGD padáky k vyzkoušení :), takže pokud vás zajímá, jak se lítá na BGD máte unikátní možnost si padáky vyzkoušet. Naplánujte si 17.7. podle počasí výlet na Ranou u Loun a můžete si sami udělat názor, jestli ty krásně barevné padáky umí i lítat. K dispozici bude ADAM EN / LTF - A určený pro začátečníky nebo rekreační piloty, Epic EN / LTF - B určený pro mírně pokročilé piloty a první přelety, Base EN / LTF - B výkonný, určený pro zkušenější piloty, Cure EN / LTF - C pro zkušené piloty, přeletáře. Velikosti: Epic XS 50-65 kg Epic S 60-80 kg Epic ML 90-110 kg Epic L 105-125 kg Base S 60-80 kg Base M 75-95 kg Base ML 85-100 kg Base L 100-120 kg Base Lite S 60-80 kg Base Lite M 75-95 kg Base Lite ML 85-105 kg Cure S 60-80 kg Cure M 75-95 kg Cure ML 90-110 kg Cure L 105-125 kg O možnostech výpůjčky se informujte na objednavky@jemm.cz nebo u Lucky na 604 928 675.

/files/data/p/promo-angel-malesiv.png

Komentáře