Zorro, pohodový i dynamický parťák - Paragliding JEMM
Zorro, první reflexní křídlo, které se mi doopravdy líbí



od Tomáše Lednika

Když se křídla pro motorový paragliding s reflexním (auto stabilním) profilem objevila, byl jsem k nim trochu skeptický. Před lety jsem měl možnost vyzkoušet si jedny z prvních modelů nad vodou. Jejich vlastnosti, co se bezpečnosti týká, nebyly dobré. Naštěstí jde vývoj kupředu i v těchto křídlech, a když se mi loni dostalo do rukou křídlo Zorro od Sky Paragliders, byl jsem mile překvapený!

Nalétal jsem na Zorru několik hodin a to jak při přeletu ČR, kdy jsme za tři dny přeletěli naši republiku od západu po východ (630km), tak i při mých testovacích letech s motorem i na volno.

/files/data/z/zorro-blog-1_1.jpg/files/data/z/zorro-blog-3.jpg/files/data/z/zorro-blog-4.jpg/files/data/z/zorro-blog-5.jpg

Duchovním otcem – konstruktérem tohoto křídla je Juan Carlos Salvadori z Argentiny. A musím říct že Juan má opravdu cit pro aerodynamiku a konstrukci měkkých leteckých profilů.


Start

Při startu křídlo velmi rychle a ochotně vyběhne nad hlavu pilota bez tendence k předstřelu. Křídlo vztlakuje už při relativně malých rychlostech takže délka startu se při správném provedení nemusí oproti běžnému křídlu nijak zvlášť lišit. Je potřeba počítat s tím, že při startu pilot musí s rukama dost hluboko, aby křídlo dříve odpoutal od země. Délku řídících šňůr v základním nastavení samozřejmě ovlivňuje způsob zavěšení motoru ke křídlu!


Rychlosti

Křídlo má úžasné rozpětí rychlostí, pilot má k dispozici více než 40km/h, mluvím o rozdílu mezi minimální a maximální rychlostí křídla. Zoro je i na maximálních rychlostech stabilní a velmi dobře ovladatelné. Na naopak minimální rychlost, rychlost kdy se pilot pohybuje blízko „stall“  bodu, bodu přetažení, je velmi čitelná a dlouhá. Při tomto režimu je enormní nárůst sil v řízení, což vnímavého pilota dostatečně dopředu informuje a varuje!


SIV manévry

Ověřil jsem si i vlastnosti tohoto křídla při kritických SIV manévrech na volno bez motoru. Můj první poznatek z tohoto testování je, že se s křídlem dá i docela dobře, točit termika. V případě točení termiky je samozřejmě lepší létat s křídlem v základním nastavení tzn. zatažený trim systém a bez sešlápnutého speedu. Při takovém režimu jsou řídící šňůry dlouhé a křídlo začíná reagovat až v druhé polovině rozsahu řízení.

Při všech SIV manévrech se křídlo chovalo překvapivě ukázněně. Při letu na vyšších rychlostech je pro pilota pohodlnější používat pomocné řídící poutka vyvázané do krajní části odtokové hrany (uší), jsou v nich rozhodně menší síly. Ale je možné při tomto letovém režimu použít i hlavní řídící šňůry, což většina výrobců u takových křídel nedoporučuje.

Při asymetrickém zaklapnutí náběžné hrany („klapanec“) se křídlo pootočí o 180 stupňů a znova se nafoukne. Tomuto pootočení se dá zabránit včasnou reakcí pilota a to přiměřeným přibrzděním zdravé (nezaklopené) strany křídla. To platí i v případě, že pilot řídí pomocí krajních pomocných řídících poutek.

Po frontálním symetrickém zaklapnutí náběžné hrany se křídlo bez nutného zásahu pilota plynule vrátí do letového režimu.   


Přistání

Vzhledem k tomu, že křídlo letí i na relativně malých rychlostech, dá se přistávat oběma způsoby. A to jak na rychlosti při pozvolném brždění křídla nízko nad zemí tak i způsobem přibližování se na přistání na částečně přibrzděném křídle.

Měl jsem možnost létat na plné rychlosti v turbulentních podmínkách. Bylo to při prolétávání kolem jižní strany pohoří Jeseníků směrem na východ, kdy foukal severní vítr kolem šesti metrů za sekundu. Křídlo je velmi stabilní a turbulence prolétává bez větších potíží. Tím ale nechci říct, že je nesmrtelné. Je nezbytně nutné, aby pilot při vědomém létání v turbulentních podmínkách létal v dostatečné výšce nad zemí (min 500 AGL) a s funkčním záložním padákem!

Křídlo může být vhodné, po konzultaci s instruktorem, i pro začínající motorové piloty. Určitě je vhodné pro motorové piloty, kteří se rádi toulají po okolí. Při větším plošném zatížení si let užijí i piloti s ambicemi soutěžních pilotů.
Přihlásit

Zadej svojí emailovou adresu a my Tě budeme informovat o Jemm novinkách

Novinky//Aktuality

  • Pozdrav z ostrova věčného jara

    Jsem tady na Madeiře už asi po 18. a pokaždé je počasí malinko jiné a to mě na tom baví úplně nejvíc. Piloti tady můžou improvizovat. Když náhodou počasí nedovolí létat, tak jsou zde i jiné možnosti, jako procházky bujnými lesy po okrajích „levád“, což jsou kanály pro transport vody ze severu ostrova na jih po vrstevnicích. Dají se zde navštívit staré tradiční lisovny sladké šťávy z cukrové třtiny ze které se pak vyrábí další výrobky. Mezi nejznámější patří tradiční Rum. No a v místních barech a restauracích pak z tohoto rumu, čerstvě vymačkaného ovoce a medu míchají tradiční nápoj zvaný „Poncha“. Letos máme opravdu štěstí na počasí a je letově každý den. Fouká nám kolem tlakové výše vítr východních směrů, který s sebou přivane relativně suchý a teplý vzduch. I tato situace znamená možnosti výběru startovišť s možností různých způsobů létání. Můžeme si vybrat z chladnějších variant mezi svahováním na návětrné (východní) straně ostrova pod zamračenou oblohou, dlouhými slety pod oblačností na severní straně ostrova, a nebo ty teplejší varianty jsou létání v trochu ostřejší termice na druhém nejvyšším klifu v Evropě Cabo Girao či točení termiky na jiho-západě ostrova s možností přeletů kolem 15-30km k nejzápadnějšímu majáku a zpět. Na návštěvu „sugar company“, levád či 3D kina kde vás provedou zrozením Madeiry letos pro každodenní létání čas nezbyde, ale však tady nejsme naposledy. Každopádně večerní návštěva tradičního Poncha baru je ideálním místem kde se dá v klidu o aktuálním létání pohovořit... :-) V roce 2018 raději nelétejte vůbec a když tak nízko a v zatáčkách si přibržďujte, to vám přeje Váš průvodce paraglidingovým světem Tomáš Lednik aktuálně z Madeiry :-)...

    • Thumb Thumb Thumb Thumb
  • Po třech dnech jsme zpět

    Nakonec pouze tři dny trvalo obletět naší zemičku. Poslední den byl 450km zápřah, který jsme si užili maximálně :)

  • Jsme na cestě přes Českou republiku

    Jsme na paramotorovém přeletu Českou republikou, máme s sebou paramotorové speciály Zorro, které si na naší trase můžete vyzkoušet. Zájemci volejte přímo Tomášovi na 608662313 a domluvte si čas a místo setkání. Jak jsme daleko na našem přeletu můžete sledovat online na airtribune https://airtribune.com/18632/tracks__140795/live nebo ze záznamu na xcontest https://paramotors.xcontest.org/world/en/pilots/detail:Touchflyer a nebo na naší souhrnné mapě https://drive.google.com/open?id=1pEWOSz_E22STW36ARneny-nBlMo&usp=sharing

    • Thumb Thumb
  • BGD dny v Beskydech

    Od 19.7. do 21.7. půjčujeme BGD padáky k vyzkoušení :), takže pokud vás zajímá, jak se lítá na BGD máte unikátní možnost si padáky vyzkoušet. Naplánujte si podle počasí výlet do Beskyd a můžete si sami udělat názor, jestli ty krásně barevné padáky umí i lítat. K dispozici bude ADAM EN / LTF - A určený pro začátečníky nebo rekreační piloty, Epic EN / LTF - B určený pro mírně pokročilé piloty a první přelety, Base EN / LTF - B výkonný, určený pro zkušenější piloty, Cure EN / LTF - C pro zkušené piloty, přeletáře. Velikosti: Epic XS 50-65 kg Epic S 60-80 kg Epic ML 90-110 kg Epic L 105-125 kg Base S 60-80 kg Base M 75-95 kg Base ML 85-100 kg Base L 100-120 kg Base Lite S 60-80 kg Base Lite M 75-95 kg Base Lite ML 85-105 kg Cure S 60-80 kg Cure M 75-95 kg Cure ML 90-110 kg Cure L 105-125 kg O možnostech výpůjčky se informujte na objednavky@jemm.cz nebo u Lucky na 604 928 675. Pokud chcete zůstat v Beskydech více dní, můžeme vám pomoci i s ubytováním.

  • BGD den na Rané u Loun

    Půjčujeme BGD padáky k vyzkoušení :), takže pokud vás zajímá, jak se lítá na BGD máte unikátní možnost si padáky vyzkoušet. Naplánujte si 17.7. podle počasí výlet na Ranou u Loun a můžete si sami udělat názor, jestli ty krásně barevné padáky umí i lítat. K dispozici bude ADAM EN / LTF - A určený pro začátečníky nebo rekreační piloty, Epic EN / LTF - B určený pro mírně pokročilé piloty a první přelety, Base EN / LTF - B výkonný, určený pro zkušenější piloty, Cure EN / LTF - C pro zkušené piloty, přeletáře. Velikosti: Epic XS 50-65 kg Epic S 60-80 kg Epic ML 90-110 kg Epic L 105-125 kg Base S 60-80 kg Base M 75-95 kg Base ML 85-100 kg Base L 100-120 kg Base Lite S 60-80 kg Base Lite M 75-95 kg Base Lite ML 85-105 kg Cure S 60-80 kg Cure M 75-95 kg Cure ML 90-110 kg Cure L 105-125 kg O možnostech výpůjčky se informujte na objednavky@jemm.cz nebo u Lucky na 604 928 675.

/files/data/p/promo-angel-malesiv.png

Komentáře